Få hjelp til å hente avfall i Oslo og resten av landet
1. november 2023Trenger du hjelp med å hente møbler, hvitevarer, hageavfall eller andre ting som skal fraktes til et avfallsmottak? Dersom det er snakk om store mengder avfall, kan det være praktisk å få hjelp til lasting, transport og levering til mottak.
Her er det du trenger å vite!
Hvorfor er henting av søppel smart?
Det å få hjelp med å hente avfall er praktisk av flere årsaker – spesielt om du har store avfallsmengder. Bare det å løfte avfallet over i transportmiddelet kan være tungt og tidkrevende. Man må også sikre avfallet tilstrekkelig før det transporteres fra A til B.
Ikke alle har tilhenger eller tilhengerfeste på bilen, eller kjøretøy med andre lastemuligheter. Dette kan medføre at man må frakte litt og litt avfall til avfallsmottaket, noe som kan være tungt og ta mye tid.
Dersom du får hjelp til å hente avfall i Bergen, Bærum eller andre steder, vil en kranbil frakte avfallet trygt til avfallsmottaket. Du slipper dermed å måtte bruke tid eller krefter på lasting, transport og lignende.
Når er henting av avfall aktuelt?
Mange ønsker hjelp til å hente søppel etter renovering, oppussing, dugnad eller opprydning. Heldigvis er det mulig å få hjelp til nettopp det, uansett hva slags avfall det er snakk om. De fleste trenger nok først og fremst hjelp til henting av avfall som veier mye.
Det kan for eksempel være snakk om henting av elektrisk avfall som vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, kjøleskap eller lignende. Henting av møbler og inventar er også noe mange trenger hjelp til, enten det er en sofa, kommode eller et piano.
Ellers kan vi nevne at henting av metall og jernskrot kan være aktuelt, for eksempel på byggeplasser og andre steder. Det er imidlertid også mulig å få hjelp med transport av lettere avfallstyper. Kanskje du trenger henting av papir, papp eller juletrær?
Det er også mange som har behov for henting av hageavfall, for eksempel i etterkant av dugnader eller opprydning i hagen. Ja, du kan kort og godt få hjelp til henting av alle typer avfall!
Sorter avfallet riktig før du bestiller henting
Når du har dugnad, opprydning eller av andre grunner skal kvitte deg med avfall, bør du tilrettelegge for enkel sortering. Husk at ulike typer avfall bør sorteres hver for seg. Dersom du bestiller henting av usortert avfall, vil dette kunne føre til høyere kostnader.
Ved levering på avfallsmottaket, er det strenge regler for hva som skal sorteres hvor. Hageavfall som løv, kvist og gress skal for eksempel ikke sorteres sammen med tungmasser som steiner og jord. Husk også på at farlig avfall må sorteres for seg i egnede beholdere. Håndtering av asbest bør for eksempel gjøres i henhold til retningslinjene.
For å slippe ekstra kostnader eller merarbeid etterpå, anbefaler vi deg å sortere avfallet riktig fra start. Dette gjør du kanskje enklest ved å ha flere avfallssekker, der hver sekk er dedisert til spesifikke avfallstyper. Ha for eksempel én sekk for metall, og en annen for impregnert trevirke.
Noen velger å sortere alt avfallet i en stor container, men da er det fort gjort at man blander mange ulike typer avfall. Med separate sekker kan du enklere få oversikten du trenger. Samtidig er sekker som regel billigere og mer fleksible med tanke på plassering.
Hvem kan bestille henting av søppel?
Henting av søppel er noe alle kan ha behov for, enten det er snakk om bedrifter, sameier, borettslag eller privatpersoner. I et borettslag kan det for eksempel være behov for henting av juletrær eller hageavfall i etterkant av dugnader på felles uteområder.
Mange bedrifter ønsker også hjelp med henting av kildesortert avfall, grovavfall og produksjonsutstyr som skal kastes. For bedrifter i bygg- og anleggsbransjen, er det gjerne behov for henting av jord, trevirke, isolasjon og annet avfall.
Når det gjelder privatpersoner, er det også et bredt spekter av avfallssorter som kan være praktisk å få hentet. Har du for eksempel renovert en gammel bolig med asbest, trenger du kanskje hjelp med henting av farlig avfall i Oslo eller andre steder.
Hvordan bestille henting av avfall i Oslo, Bergen og resten av Norge?
Det er enkelt å bestille henting av avfall hjemme, hos bedriften eller hvor det måtte være. På nettsiden til Avfallsekk.no trenger du bare å fylle et enkelt skjema om du har avfall i storsekker som må hentes.
Angi antall sekker og ønsket hentested, før du velger foretrukket hentemetode. Ellers trenger du bare å legge inn kontaktinformasjon, fakturaadresse og betalingsdetaljer. Du kan med andre ord bestille henting enkelt og effektivt over nett.
Du kan bestille henting av avfall uansett hvor i landet du holder til. Avfall kan ikke bare hentes i storbyer som Stavanger, Oslo og Bergen, men også lenger ut i distriktene.
Hva koster søppelhenting?
Enten du trenger hjelp med søppelhenting i Ålesund, Bærum, Bergen, Oslo eller andre steder, trenger det ikke å koste særlig mye. Prisen vil imidlertid avhenge av avfallstype, og ikke minst – mengde. Hentemetode kan også påvirke den endelige prisen.
Dersom du fyller ut vårt bestillingsskjema, vil du kunne se estimert pris før bestillingen bekreftes. Eventuelt kan du ta kontakt med valgt leverandør, og be om et konkret pristilbud.
La oss hente ditt avfall på 1, 2, 3
Trenger du at vi henter møbler, hageavfall eller annet søppel for deg, sameiet eller bedriften din? Avfallsekk tilbyr henting av avfall med kranbil i hele Norge. Etter at vi har hentet det du ønsker å kaste, vil vi frakte det til en avfallsstasjon for videre håndtering.
Etter at du bestiller henting, vil vi hente avfallet til avtalt tid og sted. Som regel vil vi kunne hente avfallet innen 14 dager hvor som helst i landet, men ofte er ventetiden kortere enn dette.
Vi gjør det enkelt for deg å bli kvitt avfallet, og sørger for at det fraktes på en sikker måte til et godkjent avfallsmottak. I mellomtiden kan du bruke tiden din på det du helst vil. Spar deg selv for tunge løft og transport til og fra avfallsmottaket. Vi gjør hele jobben for deg.
Bestill henting av avfall her!